Så, då har jag lyckats genomlida första dagen med prao. Det var väl inte riktigt lika hemskt som jag föreställt mig att det skulle vara, jag lyckades komma på rätt tåg på morgonen in till Lund och jag hittade till bokhandeln i tid. Bara det var jag övertygad om att jag skulle misslyckas stort med. Men jag klarade det och efter en snabb rundtur i bokhandeln sattes jag i arbete. Var ganska kul, fick flytta runt på böcker, prismärka böcker (vilket var överlägset det roligaste) och dylikt. Förutom den öppna affären hade de även ett lunch-rum över affären (som var förvånansvärt mysigt) och så flera gånger och utrymmen under marken.

 
Då och då kunde jag även gå omkring och kolla på böcker, vilket var väldigt trevligt det med. Bara det att jag helt plötsligt vill ha alla! Men de är så dyra .-. Får ta och kolla lite mer noggrant imorgon så att jag kan välja ut en eller två (max tre) böcker som jag kommer köpa. Tror redan nu att jag kommer köpa en bok som handlar om djur under krigstider, men den kostar 300 kr och kan då bara köpa en till, så jag får se. 
 
Men i alla fall så hade jag lunch rast vid halv 1 till halv 2, vilket enligt mig är alltför lång tid. Åt på ca en kvart och hade sen inget att göra, men istället för att bara sitta och glo ut i tomma intet så beslutade jag mig för att ta en promenad utomhus i det fina vädret. Sämta idén jag någonsin haft.. Jag och stad funkar inte, jag var vilse på bara några få minuter. Fanns flera fina hus runt omkring mig, men tänkte inte så mycket på dem. Var lite för stressad över faktumet att jag var vilse i en stad jag inte kände och att det fanns bilar överallt och som körde långt för fort för att man någonsin skulle våga krossa gatan. 
 
 
Så irrade omkring i Lund i ca en halvtimme innan jag hittade Domkyrkan och tack vare den lyckades komma tillbaka till bokhandeln. 
 
 
Skulle egentligen sluta 15.00, men tjugo i tre fanns det inget mer för mig att göra och jag fick gå. Tänkte förstås försöka hinna med nästa tåg tillbaka till Åkarp, men missade det då jag inte hade någon aning om vart jag skulle ta vägen efter att ha köpt biljett. Irrade omkring i ca en halvtimme innan jag träffade en kille från 8B som jag lite diskret följde efter (han skulle också på tåget till åkarp). Och ja, jag hann på detta tåget. 
 
 
Detta var faktiskt första gången någonsin som jag åkt tåg och varit i en stad ensam, något jag aldrig vill göra om. Men sorgligt nog har vi 9 prao dagar kvar, så kommer inte riktigt undan det. Men nu vet jag i alla fall att jag inte ska lämna bokhandeln på lunchen och vilken plattform jag ska på för att komma hem igen. Och ja, jag hoppas verkligen att alla mina klasskamrater (som är långt mer vana vid tåg.. usch, läskiga saker) hade en bättre dag än mig. 

Kommentera

Publiceras ej